Ves al contingut principal

Per què?


Curiositat infantil - PetitaBaldufa

Mai us heu parat a pensar què fa que es mogui l'aigua del mar? Per què hi ha onades?

Segur que sí. Però, la pregunta realment interessant és: mai us heu parat a investigar què fa que hi hagi onades a la platja?


Hi ha una distància abismal entre preguntar-se alguna cosa i buscar-ne la resposta. Tots, de petits, tenim curiositat i ens sorprenem per coses que els adults ja tenen assumides o que, simplement, pensen que ja en saben tot el que havien de saber sobre allò. Però s'equivoquen. Quantes vegades no heu vist un nen preguntar als seus pares per a què serveixen les pedres que hi ha a les vies del tren o de què són els gelats de color blau i ells no li han sabut respondre? Malgrat tot, mai els hi pica la curiositat per saber respondre la pregunta i tampoc animen l'infant a que ho descobreixi, més aviat el contrari, no donen cap mostra d'entusiasme davant la curiositat del seu fill. 

Això quant a les preguntes que demostren la curiositat infantil. Però què hi ha dels petits, però sorprenents, descobriments quotidians? Quan un nen observa que hi ha núvols blancs i núvols grisos i que, a més, els núvols grisos poden ser més i menys foscos, el més normal és que ho comuniqui ràpidament a la seva mare. I el que, segurament, farà ella, serà anul·lar completament la importància del descobriment del seu fill amb un simple: clar, fill. 

Nosaltres, com a mestres, no podem permetre crear ciutadans setciències. Hem de fomentar la curiositat dels nostres alumnes i treballar per tal que mai deixin de sorprendre's amb els fets més quotidians. Només d'aquesta manera aconseguirem ciutadans amb poder de decisió, crítics i amb esperit d'investigador. Ciutadans amb capacitat per investigar i descobrir noves maneres de pensar, de votar, de fer mobles, d'elaborar plats i postres i tota mena d'estris i noves tecnologies que encara han d'arribar. 

No podem creure que tot està fet i inventat. I molt menys, podem fer-li creure això als nostres fills. Hem d'estimular-los la curiositat i ajudar-los a descobrir amb sorpresa el món que ens envolta. 



Altres articles d'interès:

  1. Bloc Voler Saber - Un bloc sobre la curiositat dels infants
  2. Xtec - Educar la curiositat
  3. La curiosidad y los niños - www.oasisdeisa.wordpress.com
  4. Curiositat infantil - Relatsencatalà
  5. Despertant la curiositat científica en Educació Infantil a través de la col·laboració de la família, l'escola i el centre universitari

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Els tres porquets i el llop

Els tres porquets - una mà de contes




ELS TRES PORQUETSConte popular francès Hi havia una vegada tres germans porquets que vivien en una granja. Com que eren molt inquiets, es passaven les hores somiant truites i preguntant-se quan serien capaços d'abandonar la granja i, de passada, perdre de vista el gall emprenyadors que els despertava cada matí.  Un bon dia van armar-se de valor i van decidir anar a l'aventura. Així doncs, nerviosos com un flam, per fi van saltar la tanca de la granja i van disposar-se a veure món.  Després de caminar i caminar i de visitar les ciutats més importants del món, els tres porquets van arribar a les afores del poble més maco que havien vist mai. Oooooohhhhhhhhh!! Que bonic!, van exclamar. I, sense pensar-s'ho dues vegades, van decidir quedar-se a viure allà. 


- Ara només necessitem una casa - va dir el més gran dels tres-. Tinc una idea, podem comprar maons i fer-nos una casa per viure-hi plegats. 
Però als seus germans no els va agradar gaire la i…

ZDP - Zona de Desenvolupament Proper (Vigotsky)

Segons Vigotsky, el procés de desenvolupament segueix el d’aprenentatge, i aquest aprenentatge crea l’àrea de desenvolupament potencial, per això s’ha de tenir present. Vigotsky afirma que “l’aprenentatge escolar no parteix mai de zero. Tot aprenentatge en l’escola té la seva prehistòria”. Cal diferenciar entre el nivell efectiu actual i el nivell de desenvolupament potencial, que és allò que l’infant pot aconseguir. El desenvolupament actual és el nivell que l’infant ja ha aconseguit com a fruit del seu desenvolupament i d’experiències prèvies. El nivell de desenvolupament potencial es refereix als processos de desenvolupament que estan succeint i progressant o que són a punt d’ocórrer o de progressar.
Així, podem dir que la ZDP (Zona de Desenvolupament Proper) és la diferència entre el nivell de desenvolupament real actual i el nivell de desenvolupament potencial, determinat mitjançant la resolució de problemes amb la guia i la col·laboració d'adults o companys més capaços. El term…

La Caputxeta Vermella (un altre punt de vista)

Conte Tradicional
Hi havia una vegada una nena coneguda per tothom com la Caputxeta vermella. Un dia, la seva mare li va demanar que fes el favor de portar un cistellet amb uns quants pastissos i un pot de mel a la seva àvia, que vivia sola a l'altra banda del bosc. 
- Vés i no t'entretinguis pel camí, Caputxeta. I tampoc no parlis amb estranys, que ja saps que el bosc és un lloc molt perillós - va advertir-li la mare. 
La caputxeta vermella va agafar el cistellet i va endinsar-se al bosc fent saltironets i cantant una cançó: Tra-la-là tra-la-là. 
De sobte, i quan menys s'ho esperava, va sortir el llop ferotge de darrere d'un arbre enorme. 
- On vas, Caputxeta? - li va preguntar el llop.  - Vaig a casa de l'àvia, que està malaltona, a portar-li aquest cistell amb uns quants pastissos i un pot de mel - va contestar la Caputxeta.  - Doncs..., si tens pressa, jo agafaria aquest camí, que t'hi portarà directe. Ja veuràs com hi arribaràs abans - va enganyar-la el llop. 
I l…