Ves al contingut principal

Interacció social

 Interacció social 
 
La interacció social és la relació que s’estableix entre dos individus o més, que intercanvien informació o comportaments. En el camp de l’educació els individus adquireixen un rol, ja sigui de docent, o bé d’alumne, i a com a tals, tenen un tipus de comportament determinat.
    1. Rol docent
El rol del mestre canvia substancialment. És considerat com un mediador entre el coneixement i l’aprenentatge dels alumnes, comparteix les seves experiències i sabers en una activitat conjunta de construcció de coneixements. Promou aprenentatges significatius, que tinguin sentit i que serveixin a la vida diària. És capaç de donar l’ajuda necessària adaptada a la diversitat de característiques, necessitats i interessos dels seus alumnes. Té com a objectiu aconseguir alumnes autodidactes i autònoms.
Ensenya a aprendre, vol que els seus alumnes aprenguin a aprendre. És mediador de coneixements i facilita “bastides” sobre les que l’alumne pugui construir aprenentatges significatius.

Un concepte clau dins del constructivisme pedagògic i que explicita el paper de guia del mestre és el de la Zona de Desenvolupament Propera.

    1. Rol de l’estudiant
L’alumne és constructor actiu, descobridor i creador del propi coneixement. En aquest plantejament, l’alumne esdevé protagonista de l’activitat immers en un aprenentatge autèntic on l’entorn és rellevant per al seu aprenentatge i en el que el seu mestre no és l’únic transmissor del coneixement. La pròpia experiència i coneixements previs respecte als temes proposats són la base per als nous aprenentatges. També es dóna l’aprenentatge holístic: implica emocions, voluntat i esforç cognitiu. Els alumnes treballen en equip els aprenentatges que es construeixen, d’aquesta manera, social i culturalment.

    1. Relació docent - alumne
En aquest paradigma, el coneixement es construeix conjuntament entre professors i alumnes. La naturalesa de l’aprenentatge és cooperatiu, social: necessita d’un entorn de comunitat. S’estableix un intercanvi personal entre alumnes i entre professor i alumnes. L’aprenentatge es dóna en un context cooperatiu, a l’aula i fora d’ella. Tots dos realitzen una tasca constructiva i reflexiva sobre el propi aprenentatge.

BIBLIOGRAFIA:
  • Apunts de les l’assignatura: “Teories i pràctiques contemporànies en educació”, de la UAB.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

10 poemes de Nadal

S'acosten les vacances de Nadal i des de les escoles ja es comencen a treballar contes, llegendes i poesies al voltant d'aquestes dates tant especials a tot el món.
En aquest post m'agradaria fer un recull de 10 links on podeu trobar poesies i cançons de Nadal i idees per treballar-les.

Moltes gràcies! Espero que us agradi



Bon Nadal * Un BON raig de sol, un núvol que neix amb l'alba, el cel ja blau i a la terra tot en calma. Dia deNADAL,tothom a casa. Àpat especial, regals a l'arbre. Aromes de bosc pel pessebre dansen entre rius de plata i flocs de farina blanca. Podem somniar amb aquesta estampa i que sempre al nostre voltant
regnin la pau i l'esperança.




***
(Isabel Barriel)


Els tres porquets i el llop

Els tres porquets - una mà de contes




ELS TRES PORQUETSConte popular francès Hi havia una vegada tres germans porquets que vivien en una granja. Com que eren molt inquiets, es passaven les hores somiant truites i preguntant-se quan serien capaços d'abandonar la granja i, de passada, perdre de vista el gall emprenyadors que els despertava cada matí.  Un bon dia van armar-se de valor i van decidir anar a l'aventura. Així doncs, nerviosos com un flam, per fi van saltar la tanca de la granja i van disposar-se a veure món.  Després de caminar i caminar i de visitar les ciutats més importants del món, els tres porquets van arribar a les afores del poble més maco que havien vist mai. Oooooohhhhhhhhh!! Que bonic!, van exclamar. I, sense pensar-s'ho dues vegades, van decidir quedar-se a viure allà. 


- Ara només necessitem una casa - va dir el més gran dels tres-. Tinc una idea, podem comprar maons i fer-nos una casa per viure-hi plegats. 
Però als seus germans no els va agradar gaire la i…

ZDP - Zona de Desenvolupament Proper (Vigotsky)

Segons Vigotsky, el procés de desenvolupament segueix el d’aprenentatge, i aquest aprenentatge crea l’àrea de desenvolupament potencial, per això s’ha de tenir present. Vigotsky afirma que “l’aprenentatge escolar no parteix mai de zero. Tot aprenentatge en l’escola té la seva prehistòria”. Cal diferenciar entre el nivell efectiu actual i el nivell de desenvolupament potencial, que és allò que l’infant pot aconseguir. El desenvolupament actual és el nivell que l’infant ja ha aconseguit com a fruit del seu desenvolupament i d’experiències prèvies. El nivell de desenvolupament potencial es refereix als processos de desenvolupament que estan succeint i progressant o que són a punt d’ocórrer o de progressar.
Així, podem dir que la ZDP (Zona de Desenvolupament Proper) és la diferència entre el nivell de desenvolupament real actual i el nivell de desenvolupament potencial, determinat mitjançant la resolució de problemes amb la guia i la col·laboració d'adults o companys més capaços. El term…