Ves al contingut principal

Educació activa

La pedagogia o educació activa és un mètode d’ensenyament- aprenentatge diferent a la resta de models. És una barreja de diversos models pedagògics que intenta agafar el millor de cadascun i obtenir una nova manera de veure l’educació. Pretén posar d'una vegada per totes al professorat al servei de l'alumnat. Apareix aquesta educació activa a finals del segle XIX.

4 principis
  1. L'esforç es deixa de banda per l'interès. Primer hem de descobrir quin és l'interès de l’alumne, i després ja el motivarem perquè s'esforci.
  2. Dóna més importància a la cooperació. Així ho considera l'educació activa.
  3. L'escola no és només un procés de preparació per a la vida sinó que ella ( escola) mateixa ja és vida.
  4. L'aprenentatge està centrat en l'experiència, l'observació i la utilitat. Aquests trets donen sentit a l'educació activa.
Corrents de pensament que sostenen l'educació bàsica:
Pensament
Autor
Segle
Paraula sintetització
Empirisme
Hume
XVII
Els sentits
Liberalisme
Adam Smith
XVIII
Individual
Naturalisme
Rousseau
XVIII
Espontaneïtat
Positivisme
Comte
XIX
Fets, dades
Pragmatisme
John Dewey
XIX
Pràctica, utilitat

WEBGRAFIA:
BIBLIOGRAFIA
Apunts de l’assignatura: “Teories i pràctiques contemporànies en educació”, de la UAB

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Els tres porquets i el llop

Els tres porquets - una mà de contes




ELS TRES PORQUETSConte popular francès Hi havia una vegada tres germans porquets que vivien en una granja. Com que eren molt inquiets, es passaven les hores somiant truites i preguntant-se quan serien capaços d'abandonar la granja i, de passada, perdre de vista el gall emprenyadors que els despertava cada matí.  Un bon dia van armar-se de valor i van decidir anar a l'aventura. Així doncs, nerviosos com un flam, per fi van saltar la tanca de la granja i van disposar-se a veure món.  Després de caminar i caminar i de visitar les ciutats més importants del món, els tres porquets van arribar a les afores del poble més maco que havien vist mai. Oooooohhhhhhhhh!! Que bonic!, van exclamar. I, sense pensar-s'ho dues vegades, van decidir quedar-se a viure allà. 


- Ara només necessitem una casa - va dir el més gran dels tres-. Tinc una idea, podem comprar maons i fer-nos una casa per viure-hi plegats. 
Però als seus germans no els va agradar gaire la i…

ZDP - Zona de Desenvolupament Proper (Vigotsky)

Segons Vigotsky, el procés de desenvolupament segueix el d’aprenentatge, i aquest aprenentatge crea l’àrea de desenvolupament potencial, per això s’ha de tenir present. Vigotsky afirma que “l’aprenentatge escolar no parteix mai de zero. Tot aprenentatge en l’escola té la seva prehistòria”. Cal diferenciar entre el nivell efectiu actual i el nivell de desenvolupament potencial, que és allò que l’infant pot aconseguir. El desenvolupament actual és el nivell que l’infant ja ha aconseguit com a fruit del seu desenvolupament i d’experiències prèvies. El nivell de desenvolupament potencial es refereix als processos de desenvolupament que estan succeint i progressant o que són a punt d’ocórrer o de progressar.
Així, podem dir que la ZDP (Zona de Desenvolupament Proper) és la diferència entre el nivell de desenvolupament real actual i el nivell de desenvolupament potencial, determinat mitjançant la resolució de problemes amb la guia i la col·laboració d'adults o companys més capaços. El term…

La Caputxeta Vermella (un altre punt de vista)

Conte Tradicional
Hi havia una vegada una nena coneguda per tothom com la Caputxeta vermella. Un dia, la seva mare li va demanar que fes el favor de portar un cistellet amb uns quants pastissos i un pot de mel a la seva àvia, que vivia sola a l'altra banda del bosc. 
- Vés i no t'entretinguis pel camí, Caputxeta. I tampoc no parlis amb estranys, que ja saps que el bosc és un lloc molt perillós - va advertir-li la mare. 
La caputxeta vermella va agafar el cistellet i va endinsar-se al bosc fent saltironets i cantant una cançó: Tra-la-là tra-la-là. 
De sobte, i quan menys s'ho esperava, va sortir el llop ferotge de darrere d'un arbre enorme. 
- On vas, Caputxeta? - li va preguntar el llop.  - Vaig a casa de l'àvia, que està malaltona, a portar-li aquest cistell amb uns quants pastissos i un pot de mel - va contestar la Caputxeta.  - Doncs..., si tens pressa, jo agafaria aquest camí, que t'hi portarà directe. Ja veuràs com hi arribaràs abans - va enganyar-la el llop. 
I l…