Ves al contingut principal

Conflicte cognitiu


Font: selecciones.com
Un conflicte cognitiu (segons la psicologia i l’epistemologia) és aquell que es produeix quan els coneixements previs d’un individu entren en conflicte amb nous coneixements. A partir de com es gestioni aquest conflicte entre els coneixements previs i els nous coneixements, es possibilitarà o no que es produeixi un aprenentatge significatiu.
Davant del conflicte cognitiu, l’individu pot actuar de diferents maneres, pot:
  • Rebutjar els nous coneixements: basant-se en els coneixements previs, desqualifica els nous coneixements, declarant-los com a no vàlids. Aquesta opció reforça les representacions i els esquemes mentals previs.
  • Ignorar els nous coneixements, a causa de la seva incapacitat per comprendre’ls.
  • Incorporar els nous coneixements de forma aïllada, és a dir, no establint una relació amb els coneixements previs. D’aquesta manera no es produeix l’anomenat aprenentatge significatiu.
  • Modificar els seus coneixements i les seves representacions mentals prèvies, de manera que hi integra els nous coneixements. Aleshores és quan es produeix un aprenentatge significatiu.
El concepte de conflicte cognitiu és un concepte que va ser creat pel psicòleg i biòleg suïs Jean Piaget (1896-1980). Aquest autor va destacar per la seva teoria sobre el desenvolupament cognitiu, per les seves aportacions en el camp de la psicologia genètica, per ser el creador de la epistemologia genètica i pels seus estudis sobre la infància.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Els tres porquets i el llop

Els tres porquets - una mà de contes




ELS TRES PORQUETSConte popular francès Hi havia una vegada tres germans porquets que vivien en una granja. Com que eren molt inquiets, es passaven les hores somiant truites i preguntant-se quan serien capaços d'abandonar la granja i, de passada, perdre de vista el gall emprenyadors que els despertava cada matí.  Un bon dia van armar-se de valor i van decidir anar a l'aventura. Així doncs, nerviosos com un flam, per fi van saltar la tanca de la granja i van disposar-se a veure món.  Després de caminar i caminar i de visitar les ciutats més importants del món, els tres porquets van arribar a les afores del poble més maco que havien vist mai. Oooooohhhhhhhhh!! Que bonic!, van exclamar. I, sense pensar-s'ho dues vegades, van decidir quedar-se a viure allà. 


- Ara només necessitem una casa - va dir el més gran dels tres-. Tinc una idea, podem comprar maons i fer-nos una casa per viure-hi plegats. 
Però als seus germans no els va agradar gaire la i…

ZDP - Zona de Desenvolupament Proper (Vigotsky)

Segons Vigotsky, el procés de desenvolupament segueix el d’aprenentatge, i aquest aprenentatge crea l’àrea de desenvolupament potencial, per això s’ha de tenir present. Vigotsky afirma que “l’aprenentatge escolar no parteix mai de zero. Tot aprenentatge en l’escola té la seva prehistòria”. Cal diferenciar entre el nivell efectiu actual i el nivell de desenvolupament potencial, que és allò que l’infant pot aconseguir. El desenvolupament actual és el nivell que l’infant ja ha aconseguit com a fruit del seu desenvolupament i d’experiències prèvies. El nivell de desenvolupament potencial es refereix als processos de desenvolupament que estan succeint i progressant o que són a punt d’ocórrer o de progressar.
Així, podem dir que la ZDP (Zona de Desenvolupament Proper) és la diferència entre el nivell de desenvolupament real actual i el nivell de desenvolupament potencial, determinat mitjançant la resolució de problemes amb la guia i la col·laboració d'adults o companys més capaços. El term…

La Caputxeta Vermella (un altre punt de vista)

Conte Tradicional
Hi havia una vegada una nena coneguda per tothom com la Caputxeta vermella. Un dia, la seva mare li va demanar que fes el favor de portar un cistellet amb uns quants pastissos i un pot de mel a la seva àvia, que vivia sola a l'altra banda del bosc. 
- Vés i no t'entretinguis pel camí, Caputxeta. I tampoc no parlis amb estranys, que ja saps que el bosc és un lloc molt perillós - va advertir-li la mare. 
La caputxeta vermella va agafar el cistellet i va endinsar-se al bosc fent saltironets i cantant una cançó: Tra-la-là tra-la-là. 
De sobte, i quan menys s'ho esperava, va sortir el llop ferotge de darrere d'un arbre enorme. 
- On vas, Caputxeta? - li va preguntar el llop.  - Vaig a casa de l'àvia, que està malaltona, a portar-li aquest cistell amb uns quants pastissos i un pot de mel - va contestar la Caputxeta.  - Doncs..., si tens pressa, jo agafaria aquest camí, que t'hi portarà directe. Ja veuràs com hi arribaràs abans - va enganyar-la el llop. 
I l…