Ves al contingut principal

Estadis de creixement moral (Kohlberg)

Sis estadis de creixement moral, segons Kohlberg. 

Estadis preconvencionals o egocèntrics

  • Heteronomía (0-5 anys)
Quan el bé i el mal el determinen agents externs (pares, persones grans, l'altre, ...)
Actuen en funció del premi o del càstig. 
Hi ha adults que es queden tota la vida en aquest estadi. 
  • Individualisme (6-10/11 anys)
Estadi de la infantesa, a partir dels cinc anys. Es descobreixen les regles de joc i es compleixen no per respecte als altres ni per por, sinó per egoisme. 
La regla bàsica d'aquest estadi és la llei de Talió: "ull per ull..."
Hi ha adults que es queden tota la vida en aquest estadi; et respecto si em respectes, no menteixo si no em menteixes... 

Estadis convencionals 

  • Expectatives interpersonals (11/12-20 anys)

Propi de la pubertat i adolescència. Ens movem pel desig d'agradar i de ser acceptats. Es fa el que s'espera de nosaltres, perquè ens considerin "bons". 
Es pot produir el conflicte d'espectatives, si els pares esperen una cosa de l'adolescent i els amics una altra. 
Els adults que es queden en aquest estadi són gent agradable, que es fa estimar, però que es deixa portar per factors externs: pels altres, per la moda, pel consumisme. 
  • Sistema social i consciència (S'hi arriba entre els 20/30 anys o mai
Als 18/20 anys comença l'edat adulta per que fa a la moral. Comença l'autonomia moral. 
És l'etapa de la responsabilitat. Es compleix amb l'obligació no per por, ni per egoisme, ni per quedar bé, sinó per responsabilitat. Es fa allò a que un s'ha compromès, però no més i es limita al seu grup, família i amics, la resta no és responsabilitat seva. 


Estadis postconvencionals (estan regits per grans principis morals)
  • Contracte social (S'hi arriba entre els 20/30 anys o mai)
Es pensa i defensa els drets bàsics de tots els éssers humans. 
  • Principis ètics universals (S'hi arriba entre els 20/30 anys o mai)
Faig a l'altre el que vull per mi. 
És l'estadi dels que viuen, defensen i lluiten per la igualtat, el respecte autèntic i l'amor a tots els éssers humans. (Gandhi, Luther King)




Característiques diferencials de la moral heterònoma i autònoma


MORAL HETERÒNOMAMORAL AUTÒNOMA
Relacions interpersonals de coercióRelacions interpersonals basades en la igualtat
Respecte unilateral envers l’adultRespecte mutu entre iguals
Percepció egocèntrica del món i de les relacions socialsSuperació de l’egocentrisme i aparició de conductes autònomes
Prioritat del deure i l’obligació per sobre del bé i l’autonomiaPrioritat de la cooperació i el bé per sobre de la imposició i el deure

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Els tres porquets i el llop

Els tres porquets - una mà de contes




ELS TRES PORQUETSConte popular francès Hi havia una vegada tres germans porquets que vivien en una granja. Com que eren molt inquiets, es passaven les hores somiant truites i preguntant-se quan serien capaços d'abandonar la granja i, de passada, perdre de vista el gall emprenyadors que els despertava cada matí.  Un bon dia van armar-se de valor i van decidir anar a l'aventura. Així doncs, nerviosos com un flam, per fi van saltar la tanca de la granja i van disposar-se a veure món.  Després de caminar i caminar i de visitar les ciutats més importants del món, els tres porquets van arribar a les afores del poble més maco que havien vist mai. Oooooohhhhhhhhh!! Que bonic!, van exclamar. I, sense pensar-s'ho dues vegades, van decidir quedar-se a viure allà. 


- Ara només necessitem una casa - va dir el més gran dels tres-. Tinc una idea, podem comprar maons i fer-nos una casa per viure-hi plegats. 
Però als seus germans no els va agradar gaire la i…

ZDP - Zona de Desenvolupament Proper (Vigotsky)

Segons Vigotsky, el procés de desenvolupament segueix el d’aprenentatge, i aquest aprenentatge crea l’àrea de desenvolupament potencial, per això s’ha de tenir present. Vigotsky afirma que “l’aprenentatge escolar no parteix mai de zero. Tot aprenentatge en l’escola té la seva prehistòria”. Cal diferenciar entre el nivell efectiu actual i el nivell de desenvolupament potencial, que és allò que l’infant pot aconseguir. El desenvolupament actual és el nivell que l’infant ja ha aconseguit com a fruit del seu desenvolupament i d’experiències prèvies. El nivell de desenvolupament potencial es refereix als processos de desenvolupament que estan succeint i progressant o que són a punt d’ocórrer o de progressar.
Així, podem dir que la ZDP (Zona de Desenvolupament Proper) és la diferència entre el nivell de desenvolupament real actual i el nivell de desenvolupament potencial, determinat mitjançant la resolució de problemes amb la guia i la col·laboració d'adults o companys més capaços. El term…

La Caputxeta Vermella (un altre punt de vista)

Conte Tradicional
Hi havia una vegada una nena coneguda per tothom com la Caputxeta vermella. Un dia, la seva mare li va demanar que fes el favor de portar un cistellet amb uns quants pastissos i un pot de mel a la seva àvia, que vivia sola a l'altra banda del bosc. 
- Vés i no t'entretinguis pel camí, Caputxeta. I tampoc no parlis amb estranys, que ja saps que el bosc és un lloc molt perillós - va advertir-li la mare. 
La caputxeta vermella va agafar el cistellet i va endinsar-se al bosc fent saltironets i cantant una cançó: Tra-la-là tra-la-là. 
De sobte, i quan menys s'ho esperava, va sortir el llop ferotge de darrere d'un arbre enorme. 
- On vas, Caputxeta? - li va preguntar el llop.  - Vaig a casa de l'àvia, que està malaltona, a portar-li aquest cistell amb uns quants pastissos i un pot de mel - va contestar la Caputxeta.  - Doncs..., si tens pressa, jo agafaria aquest camí, que t'hi portarà directe. Ja veuràs com hi arribaràs abans - va enganyar-la el llop. 
I l…