Ves al contingut principal

PRESENTACIONS GRÀFIQUES



Podem definir les "presentacions gràfiques" com a representacions visuals d'informació, dades o coneixements. Aquestes representacions s'han fet molt populars últimament perquè ens permeten comprendre fàcilment i ràpidament conceptes complexes i difícils que de la manera tradicional ens semblarien molt complicats. 
El fet de visualitzar ajuda a transmetre coneixements d'una forma més eficaç i això pot ser un gran recurs didàctic a l'aula. 

Avui en dia hi ha una infinitat d'aplicacions web gratuïtes i molt intuïtives que ens permeten publicar dades online o crear cartells i presentacions gràfiques digitalment i sense necessitat de grans coneixements o programes especialitzats. 

A més a més, aquestes aplicacions web gratuïtes les poden utilitzar els nostres alumnes de manera individual o en grup, ja que són molt intuïtives i fàcils de manipular. D'aquesta manera poden aprendre a presentar una gran quantitat de dades d'una forma creativa i dinàmica més enllà del PowerPoint. Per altra banda, aquesta és també una manera de descobrir nous horitzons digitals amb els quals els nostres alumnes podran aprendre a sintetitzar, estructurar i representar visualment els seus coneixements i noves idees, així com també podran aprendre a organitzar els conceptes. 

Les dues aplicacions web gratuïtes més complertes i intuïtives són les següents:

És una eina web que permet crear presentacions gràfiques molt sofisticades a partir de plantilles que ofereix l'aplicació. Es poden arrossegar i deixar anar dins d'elles tot tipus de símbols (línies, formes, textos, imatges pròpies, icones, etc.) per tal de personalitzar-ne el resultat final sense perdre claredat ni qualitat. Les presentacions poden exportar-se en format pdf, jpg o web per ser compartides online. 

Presentació digital amb Easel.ly


És una aplicació web que permet crear presentacions gràfiques a partir d'unes plantilles. Ofereix objectes que es poden adjuntar amb un simple gest d'arrossegar i deixar anar. Permet personalitzar colors i fonts en un sol clic i això fa més fàcil la manipulació pels alumnes. També és possible exportar la creació en html o com a imatge per incrustar-la en una pàgina web o en un blog. Té dues versions, la gratuïta amb tres plantilles i la de pagament amb més de 15.

Mostra de l'aplicació Piktochart

Aquestes dues aplicacions estan en anglès. Això és una bona excusa per aplicar l'ensenyament aprenentatge de l'anglès a l'aula i aconseguir un ambient interdisciplinari en qualsevol activitat de qualsevol assignatura que requereixi la utilització d'alguna d'aquestes aplicacions. 

Per altra banda, cal tenir en compte que per a fer presentacions gràfiques en format digital d'aquest tipus cal tenir, també, una eina per a fer gràfiques. A continuació en mostro unes quantes, les que trobo que són més intuïtives.
Totes aquestes aplicacions també estan en anglès. 


Aquesta és una eina online molt intuïtiva i senzilla que permet escollir entre una gran varietat de gràfics com: diagrames de Venn, diagrames de barres, diagrames circulars, radar, etc. Permet introduir les nostres dades, personalitzar els colors i les mides per tal d'obtenir un gràfic de gran qualitat per ser inserit en qualsevol pàgina web. 

Mostra de gràfiques creades amb Hohli


És una pàgina web patrocinada per IBM que serveix per explorar visualment diversos conjunts de dades en forma de gràfics. Els alumnes poden pujar dades i crear diferents presentacions dels mateixos o explorar els que ja estan elaborats a través del buscador. La filosofia dels seus creadors és fomentar la conversa i la col·laboració online al voltant d'aquests gràfics visuals. Es poden trobar gràfics molt curiosos que poden iniciar un debat a l'aula com, per exemple: Nombre de calories en el menjar del McDonald's o Supervivents del Titànic


Ara només heu de posar-ho en pràctica i sorprendre-us amb les habilitats que desconeixíeu dels vostres alumnes! 








Per saber-ne més: 
Podeu trobar més aplicacions i més informació a:

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Els tres porquets i el llop

Els tres porquets - una mà de contes




ELS TRES PORQUETSConte popular francès Hi havia una vegada tres germans porquets que vivien en una granja. Com que eren molt inquiets, es passaven les hores somiant truites i preguntant-se quan serien capaços d'abandonar la granja i, de passada, perdre de vista el gall emprenyadors que els despertava cada matí.  Un bon dia van armar-se de valor i van decidir anar a l'aventura. Així doncs, nerviosos com un flam, per fi van saltar la tanca de la granja i van disposar-se a veure món.  Després de caminar i caminar i de visitar les ciutats més importants del món, els tres porquets van arribar a les afores del poble més maco que havien vist mai. Oooooohhhhhhhhh!! Que bonic!, van exclamar. I, sense pensar-s'ho dues vegades, van decidir quedar-se a viure allà. 


- Ara només necessitem una casa - va dir el més gran dels tres-. Tinc una idea, podem comprar maons i fer-nos una casa per viure-hi plegats. 
Però als seus germans no els va agradar gaire la i…

ZDP - Zona de Desenvolupament Proper (Vigotsky)

Segons Vigotsky, el procés de desenvolupament segueix el d’aprenentatge, i aquest aprenentatge crea l’àrea de desenvolupament potencial, per això s’ha de tenir present. Vigotsky afirma que “l’aprenentatge escolar no parteix mai de zero. Tot aprenentatge en l’escola té la seva prehistòria”. Cal diferenciar entre el nivell efectiu actual i el nivell de desenvolupament potencial, que és allò que l’infant pot aconseguir. El desenvolupament actual és el nivell que l’infant ja ha aconseguit com a fruit del seu desenvolupament i d’experiències prèvies. El nivell de desenvolupament potencial es refereix als processos de desenvolupament que estan succeint i progressant o que són a punt d’ocórrer o de progressar.
Així, podem dir que la ZDP (Zona de Desenvolupament Proper) és la diferència entre el nivell de desenvolupament real actual i el nivell de desenvolupament potencial, determinat mitjançant la resolució de problemes amb la guia i la col·laboració d'adults o companys més capaços. El term…

La Caputxeta Vermella (un altre punt de vista)

Conte Tradicional
Hi havia una vegada una nena coneguda per tothom com la Caputxeta vermella. Un dia, la seva mare li va demanar que fes el favor de portar un cistellet amb uns quants pastissos i un pot de mel a la seva àvia, que vivia sola a l'altra banda del bosc. 
- Vés i no t'entretinguis pel camí, Caputxeta. I tampoc no parlis amb estranys, que ja saps que el bosc és un lloc molt perillós - va advertir-li la mare. 
La caputxeta vermella va agafar el cistellet i va endinsar-se al bosc fent saltironets i cantant una cançó: Tra-la-là tra-la-là. 
De sobte, i quan menys s'ho esperava, va sortir el llop ferotge de darrere d'un arbre enorme. 
- On vas, Caputxeta? - li va preguntar el llop.  - Vaig a casa de l'àvia, que està malaltona, a portar-li aquest cistell amb uns quants pastissos i un pot de mel - va contestar la Caputxeta.  - Doncs..., si tens pressa, jo agafaria aquest camí, que t'hi portarà directe. Ja veuràs com hi arribaràs abans - va enganyar-la el llop. 
I l…