Ves al contingut principal

No existeix cap fórmula




Sempre hem pensat que l'educació és una ciència exacta, que ha d'existir una fórmula que ens permeti educar els nostres fills d'una manera fàcil i correcte. Però mai hem acceptat cap altra fórmula que no comprengui, únicament, el fet transmetre coneixements conceptuals que els ajudin a superar tots els obstacles que ens imposa la vida. 


Avui en dia, sabem que aquesta fórmula no existeix i que, en el cas que existís un mètode millor que un altre, no seria un mètode que es basés en la memorització i repetició de coneixements conceptuals que, immediatament després de l'examen, s'obliden fàcilment. Aquest tipus de coneixements formen part de la cultura general, que en diuen, però mai seran l'element base d'una educació funcional que sigui capaç d'educar els nostres fills com a ciutadans i ciutadanes del món global en el que vivim. 

Hem d'entendre que l'educació no és només això. Hem d'entendre que l'educació d'avui en dia no es pot limitar a la memorització de conceptes descontextualitzats i sense cap tipus d'interès pels alumnes. Hem d'entendre que l'educació actual ha de decantar-se per una educació democràtica que doni més importància a la transmissió de valors democràtics que puguin aportar a l'alumnat coneixements conceptuals, però també habilitats d'anàlisi crític dels mitjans de comunicació, i de reflexió sobre actituds relacionades amb la justícia, amb la igualtat o la solidaritat. D'aquesta manera podrem formar ciutadans, persones autònomes, responsables i compromeses amb la seva societat. L'educació, sobretot l'educació primària, ha de posar les bases per estudiar el passat, analitzar el present i construir un futur nou, diferent. 

És molt evident que hi ha alguna cosa que falla en el sistema educatiu i no són només les retallades dels últims mesos. L'índex de fracàs escolar és molt més alt del que voldríem, el percentatge d'alumnes que no continuen amb els seus estudis post-obligatoris deixa molt que desitjar, les dades de l'informe PISA 2011, tant de Catalunya com d'Espanya, parlen per si soles. 

És per això que crec que el gran repte de l'educació actual és el fet de transmetre als seus alumnes que el canvi social, polític i, fins i tot, econòmic, és possible. No és veritat que els sistemes polítics siguin estàtics, immòbils i intocables. No és veritat que no hi hagi cap altre sistema econòmic que funcioni i tampoc és veritat que no s'en pugui crear un altre. Així com tampoc és veritat que l'estructura social actual és la única viable. Cal que els nostres nens i nenes entenguin que el canvi, en tots els sentits, és possible. 


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

10 poemes de Nadal

S'acosten les vacances de Nadal i des de les escoles ja es comencen a treballar contes, llegendes i poesies al voltant d'aquestes dates tant especials a tot el món.
En aquest post m'agradaria fer un recull de 10 links on podeu trobar poesies i cançons de Nadal i idees per treballar-les.

Moltes gràcies! Espero que us agradi



Bon Nadal * Un BON raig de sol, un núvol que neix amb l'alba, el cel ja blau i a la terra tot en calma. Dia deNADAL,tothom a casa. Àpat especial, regals a l'arbre. Aromes de bosc pel pessebre dansen entre rius de plata i flocs de farina blanca. Podem somniar amb aquesta estampa i que sempre al nostre voltant
regnin la pau i l'esperança.




***
(Isabel Barriel)


Els tres porquets i el llop

Els tres porquets - una mà de contes




ELS TRES PORQUETSConte popular francès Hi havia una vegada tres germans porquets que vivien en una granja. Com que eren molt inquiets, es passaven les hores somiant truites i preguntant-se quan serien capaços d'abandonar la granja i, de passada, perdre de vista el gall emprenyadors que els despertava cada matí.  Un bon dia van armar-se de valor i van decidir anar a l'aventura. Així doncs, nerviosos com un flam, per fi van saltar la tanca de la granja i van disposar-se a veure món.  Després de caminar i caminar i de visitar les ciutats més importants del món, els tres porquets van arribar a les afores del poble més maco que havien vist mai. Oooooohhhhhhhhh!! Que bonic!, van exclamar. I, sense pensar-s'ho dues vegades, van decidir quedar-se a viure allà. 


- Ara només necessitem una casa - va dir el més gran dels tres-. Tinc una idea, podem comprar maons i fer-nos una casa per viure-hi plegats. 
Però als seus germans no els va agradar gaire la i…

ZDP - Zona de Desenvolupament Proper (Vigotsky)

Segons Vigotsky, el procés de desenvolupament segueix el d’aprenentatge, i aquest aprenentatge crea l’àrea de desenvolupament potencial, per això s’ha de tenir present. Vigotsky afirma que “l’aprenentatge escolar no parteix mai de zero. Tot aprenentatge en l’escola té la seva prehistòria”. Cal diferenciar entre el nivell efectiu actual i el nivell de desenvolupament potencial, que és allò que l’infant pot aconseguir. El desenvolupament actual és el nivell que l’infant ja ha aconseguit com a fruit del seu desenvolupament i d’experiències prèvies. El nivell de desenvolupament potencial es refereix als processos de desenvolupament que estan succeint i progressant o que són a punt d’ocórrer o de progressar.
Així, podem dir que la ZDP (Zona de Desenvolupament Proper) és la diferència entre el nivell de desenvolupament real actual i el nivell de desenvolupament potencial, determinat mitjançant la resolució de problemes amb la guia i la col·laboració d'adults o companys més capaços. El term…